ستاره های اوز

ساخت وبلاگ
جلسه شورای اداری بخش اوز با محوریت هفته وحدت | ستاره های اوز December 12, 2016 | اوز امروز   جلسه شورای اداری بخش اوز با محوریت هفته وحدت جلسه شورای اداری بخش اوز با محوریت هفته وحدت امروز(۲۰ آذر) در سالن اجتماعات بخشداری برگزارشد. دراین جلسه امام جمعه ، بخشدار، رئیس، نائب رئیس و خزانه دار شورای شهر، شهردار، دهیاران و اعضای شوراهای روستا و جمعی از مسئولین و معتمدین شهر و بخش حضور داشتند. شیخ عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه اوز ضمن تبریک ولادت پیامبر بزرگ اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع)، ۴ نفر از امامان اهل سنت را با واسطه و بدون واسطه از شاگردان امام جعفر صادق معرفی کرد. وی افزود: به دلیل مسافرت در مراسم هفته وحدت حضور ندارد اما خواستار حضورحداکثری و برگزاری باشکوه مراسم شد.   آتش فراز بخشدار اوز هفته وحدت را یادگار حضرت امام خمینی(ره) دانست و ضمن تقدیر از ستاد بزرگداشت هفته وحدت بخش اوز خواستار مشارکت شهروندان در این مراسم که روز ۲۲ آذر  در مسجد مصلی برگزار می شود، گردید. وی از مسئولین ادارات و دهیاران روستاها خواست نسبت به آذین بندی ادارت و روستاها اقدام کنند. بخشدار با تشکر ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 367 تاريخ : يکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت: 0:36

جلسه ستاد «اوز پایتخت کتاب »برگزارشد | ستاره های اوز December 12, 2016 | اوز امروز   جلسه ستاد «اوز پایتخت کتاب »برگزارشد با حضور جمشید رضایی مسئول چاپ ونشرکتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس ، بخشدار، رئیس و نائب رئیس شورا، شهردار، رئیس ارشاد، رئیس اداره ورزش و جوانان، کتابداران کتابخانه ها و جمعی از علاقه مندان به کتاب امروز(۲۰آذر) جلسه هماهنگی «اوز پایتخت کتاب» در بخشداری برگزارشد. دراین جلسه ابتدا شرکت کنندگان گزارشی از فعالیت هایی که در راستای کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی اندیشه، صفیه خضری، بانو وکودک و نوجوان عصر اوز، کتابخانه قلات، شهرداری و شورا، کتابخانه های دانشگاه های پیام نور و آزاد، دبستان کرانی، ارشاد و خانه فرهنگ،انجمن دوستدارکودک، حلقه مطالعاتی سفیران مهر و…اجرا شده بیان کردند.   درادامه جلسه رضایی ضمن تقدیر از اعلام آمادگی و همکاری بخشدار، شهردار، شورای شهر و کتابخانه ها و علاقه مندان به کتاب در زمینه نامزدی شهر اوز به عنوان پایتخت کتاب ،گفت: موضوع پایتخت کتاب از طرح های سازمان یونسکو گرفته شده و درایران شهرهای که نامزد می شوند، طرح ها و برنامه های آن ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 366 تاريخ : يکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت: 0:36

 بانوان برتر مسابقات تنیس روی میز روز دانشجو در اوز معرفی شدند به گزارش بی بی فاطمه هاشمی مدرس دانشگاه، به مناسبت روز دانشجو یک دوره مسابقات تنیس روی میز بانوان به میزبانی دانشگاه پیام نور و هیئت تنیس روی میز اوز امرز(۲۰ آذر) برگزار شد. دراین دوره از مسابقات ۱۴ دانشجو از دانشگاه های: پیام نور، آزاد و دانشکده بهداشت اوز با هم به رقابت پرداختند. در پایان این مسابقات نفرات برتر به شرح زیر معرفی شدند: سیده فاطمه علوی از دانشگاه آزاد اول مقام اول فریبا جوکار از دانشگاه آزاد مقام دوم صفا علوی و اسماء جاوید از دانشگاه پیام نور مشترکا مقام سوم مربی تیم دانشگاه آزاد اوز بی بی فاطمه هاشمی و مربی تیم دانشگاه پیام نور زهرا باقزی بودند. امهانی بازآور از دانشگاه پیام نور اوز و بی بی فاطمه هاشمی مدرس دانشگاه آزاد مسئولین برگزاری این دوره از مسابقات بودند.     ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 407 تاريخ : يکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت: 0:36

 

وحدت اصلاح‌طلبان در همه حوزه‌ها؛

فهرست نهایی امید در دور دوم انتخابات مجلس + جدول

ایلنا: لیست اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی (‌ ائتلاف امید ) اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جدول زیر لیست امید در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سطح استان ها نشان می‌دهد.

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 172 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 6:16

 فرمانده انتظامی استان فارس گفت: قاتل یک دختربچه شش ساله نی‌ریزی در کمتر از 12 ساعت دستگیر شد.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ احمدعلی گودرزی افزود: در پی اعلام فقدان دختر بچه شش ساله‌ای به نام "ستایش" در یکی از روستاهای اطراف شهرستان نی‌ریز، ماموران پلیس تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دختر بچه مفقود شده مقداری زیورآلات طلا در زمان مفقود شدن به همراه داشته، ماموران با استعلام از طلافروشی‌ها متوجه شدند فردی پس از مراجعه به یکی از طلا فروشی‌ها اقدام به فروش دو عدد گوشواره به مبلغ دو میلیون و 550 هزار ریال کرده است.

فرمانده انتظامی استان فارس، ادامه داد: با انجام اقدامات اطلاعاتی، این فرد که مردی 43 ساله بود در کمتر از 12 ساعت پس از وقوع جرم شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه در یکی از روستاهای اطراف شهرستان نی‌ریز دستگیر شد.

گودرزی گفت: این فرد پس از اعتراف به قتل دختربچه شش ساله، انگیزه کارخود را سرقت زیورآلات طلای وی عنوان کرده است.

فرمانده انتظامی استان فارس یادآور شد: متهم همسایه خانواده مقتول بوده و هنگام مراجعه وی از مهدکودک، دختربچه را ربوده و بعد از انتقال به کوه‌های اطراف وی را به قتل رسانده و در همان مکان دفن کرده است

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 141 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 2:36

امروز صبح باخبر شدیم که یکی از همشهریان در باغ خود توسط چند نفر دزدیده شده است واز انجا که هنوز پلیس ونیرهای انتظامی منطقه در حال پیگیری موضوع هستند باید صبر کرد تا خبرهای موثق ومطمئن تری بعد از تحقیقات نیروهای انتظامی بدست اید . مردم اوز امیدوارند که این حادثه به خیر اتمام گردد 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 150 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 2:36

 


برای سالمرگ عزیز هنری

 

مکاشفه مرگ یک عزیز

 

انگار بر پری از پرنیان خفته ام 
کوه ها با نشاط 
دره ها سرود خفته مرا تکرار میکنند 
درختان سبز پوش بهاری 
بر اندیشه به سکون مانده ام حلقه زده اند 
وگوسفندان ذهنم 
دارند با ارواح خاطراتم 
در دور دست ها می چرند 
در ذهن دوستان در گذر کوچه ها در شبان بی تلاوت من 
در کومه های به جا مانده از خاکسترم 
اینجا بد نیست 
فقط جای زندگی خالیست 
میدانم نمی اید 
میدانم که پرند ه ام بی بال اینجا کنار من خفته و
وهیچ شوقی به پریدن ندارد 
ولی شما که از پس زمان من 
در گردنه های مجال بودن نفس میکشید 
بدانید ادم تشنه با اب خاطرات هم سیراب میشود

فرهاد محمودا

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 136 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 9:09

عملکرد بیمارستان امیدوار اوز در سال ۹۴ اعلام شد | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

 

 

عملکرد بیمارستان امیدوار اوز در سال ۹۴ اعلام شد

ابراهیم احمدی : عملکرد درمانی بیمارستان امیدوار اوز، در بخش های مختلف: بستری، کلینیک و پاراکلینیک در سال ۹۴ اعلام گردید.

براساس گزارش دریافتی از بیمارستان اوز ، در بخش کلینیک جمعا ۹۰ هزار و ۶۱۵ بیمار سرپایی ویزیت شده اند که از این تعداد۵۶ هزار و ۸۳۷ نفر توسط پزشکان عمومی و ۳۳ هزار و ۷۷۸ نفر توسط پزشکان متخصص ویزیت شده اند. نکته قابل تامل رشد قابل ملاحظه ویزیت پزشکان متخصص در سال ۹۴ است که دستاورد طرح تحول سلامت و پیگیری مسئولین بیمارستان و دانشکده علوم پزشکی لارستان در افزایش متخصصین بیمارستان به ۱۶ نفر می باشد.

 

بخش دیالیز که با همکاری انجمن خیریه اوز تجهیز وراه اندازی شد، در سال ۹۴، بیماران ۱۳۶۹ بار(سیکل) دیالیز دراین بیمارستان دریافت نموده اند.

 

جمع بیماران بستری در بخش های مختلف بیمارستان شامل بخش های: داخلی- جراحی، اطفال، سی سی یو، اتفاقات، زایشگاه ودیالیز ۱۰ هزار و ۲۴۷ نفر بوده اند که بخش ا تفاقات با ۳ هزار و ۳۷۶ بیمار و داخلی – جراحی با ۲ هزار و ۳۷۴ بیمار بستری به ترتیب بیشترین آمار بستری را داشته اند.

 

در بخش پاراکلینیک، آزمایشگاه با انجام جمعا ۲۵۴ هزار و ۷۵۳ آزمایش بیشترین آمار خدمات را به خود اختصاص داده است که ۱۸۹هزار و ۵۰۴ آزمایش مربوط به بیماران سرپایی و ۶۵ هزار و ۲۴۹ آزمایش مربوط به بیماران بستری بوده است. جمع نسخه های پیچیده شده در داروخانه ۱۰۲ هزار و ۱۷۵ مورد بوده است که ۵۳ هزار ۸۳۰ نسخه مربوط به بیماران سرپایی و ۴۸ هزار و ۳۴۵نسخه مربوط به بیمارن بستری بوده است.

 

براساس گزارش دریافتی از بیمارستان اوز، آمار کل زایمان در سال ۹۴، هزار و سیصد و نود و یک مورد بوده است که ۹۱۷ مورد زایمان طبیعی و ۴۷۴ مورد سزارین بوده است. نسبت سزارین به کل زایمان که یکی از شاخص های کیفی در خدمات درمانی است در سال گذشته، ۳۵ درصد بوده است.

 

دکتر امین حیدری ریاست و کامران مبشری مدیر بیمارستان امیدوار اوز، مراتب تقدیر و تشکر حود را از دانشکده علوم پزشکی لارستان، پزشکان ، مدیران و کارکنان رده های مختلف بیمارستان، اعضای هیئت امنای دفاتر دبی و اوز و خیرینی که بستر ارائه خدمات درمانی را فراهم نموده اند اعلام داشتند.

 

 

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 343 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 9:09

گزارش تصویری جشن خیابانی طرفداران پرسپولیس در اوز | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

گزارش تصویری جشن خیابانی طرفداران پرسپولیس در اوز

 

عصر امروز(جمعه ۲۷ فروردین) از ساعت۱۹، پس از سوت پایان مسابقه فوتبال پرسپولیس و استقلال( شهرآورد۸۲) و کسب پیروزی ۴ بر ۲ پرسپولیس و صعود  به صدر جدول برای اولین بار در لیگ برتر فصل جاری بعد از ۲۶ هفته، جمعی از طرفداران پرسپولیس در اوز به خیابان آمدند.

آنان پس از تجمع در میدان امام شافعی با بوق زدن ممتد و روشن کردن چراغ ها شادی این موفقیت را بین خود تقسیم کردند و در خیابان های شهید بهشتی، ملت و زمین پیما به حرکت درآمدند. این مراسم شادی با همکاری نیروی انتظامی، طرفداران ، شهروندان و برخی از اعضای یاوران شورای شهر بدون هیچ حادثه ای به پایان رسید. دراین مسابقه تماشاگران صحنه های زیبایی از فوتبال دیدند و بی تردید این مسابقه زیبا در شادی فوتبالدوستان بی تاثیر نبود.

با هم گزارش این شادی طرفداران پرسپولیس را از نگاه دوربین می بینیم:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 171 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 9:09

 


دوبارگی سفر به کشور تاجیکستان 

قسمت پنجم 

یکشنبه 8.2.2016

امروز جاتون سبز صبحانه تخم مرغ ونان تازه وچایی شیرین خوردم .هوا مطبوع وخوب است وارامش خوبی هم برقرار است نه شتابی دارم که باید فلان ساعت سرکار باشم ونه کسی که حضورش ارامشم را به هم بزند. خوبی مسافرت در تنهایی  این است که همه تصمیم ها را میتونی خودت بگیری و در ان هیچ دخل وتصرفی هم کسی نمیتونه در ان وارد کنه . .حتی میتونی تصمیم خودت را عوض کنی به جای اینکه بری مثلا پارک میتونی اصلا نری یا میتونی بری قدم زدن  در کل از این بابت خیلی خوبه ومن این را خیلی دوست دارم . شاید این دلیل من پاسخی باشه به ان کسانی که می پرسند چرا من در مسافرت های طولانی یک ماهه ام کسی را با خود نمی برم . به نظر من با هرکسی نمیشه بری مسافرت مثلا با ادم خسیس اصلا وابدا . نه به اون خوش میگذره نه به تو  .با ادم وسواس هم نمیشه رفت مسافرت راه براه ایراد میگیره اینجا خوب نیست انجا خوبه  این مریض میشی اون بدرد نمیخوره  اینجا نشین انجا بشین اینجا بریم انجا نریم حالا نریم بعدا بریم و با ادمهایی که تناسب فکری واخلاقی و حتی سنی نداری هم مشکل است اما به اندازه دوتای قبلی نیست  و با ادم های پیله ونق زن ومنم منم هم نمیشه وخیلی بهت خوش نمیگذره .پس برای اینکه تعطیلاتت هدر نره واوقات فراغتت گ.. مرغی نشه بهتره قبل از سفر با هرکسی قبلا تو این چند موردی که گفتم میخواهی بری مسافرت کمی تحقیق وتفحس کنید تا در مسافرت به جای اینکه بهتون خوش بگذره زهرمار نشه . من مسافرت های زیادی از دوران کودکی وبعد جوانی وبعد داشته ام وتجربیات نسبتا خوبی دارم اما همیشه تجربیات خوبت هم کمکت نمیکنه چون جاها وحوادث واتفاقاتی پدید می اید که قبلا اشنایی با انها نداشتی وتجربه نکردی اما وقتی تنها مسافرت میکنی مسئول همه انچه برایت رخ میدهد خودت هستی چه این مسافرت بهت خوش بگذره چه نگذره . دنبال مقصر بیرونی نمیگردی .وتصمیم خودت نوع وحال وهوای مسافرتت را شکل میدهد .خدا وکیلی اگر بد میگم بگید بد میگی .

دیروز اقای یوسفی به من گفت که قراره جلسه شعر چند تن از شاعران ایرانی وتاجیکستان در محل اتفاق نویسندگان برگزار شود  وگفت اگه دوست داشتی بیا . قول حتمی به او ندادم اما الان که ساعت 12 ونیم است بهش زنگ زدم که باشه میام  دیدم تا ساعت 2 کلی وقت دارم یک بسته گوشت گذاشتم بیرون وکمی پیاز وسیب زمینی خرد کردم وانها را جمعا گذاشتم تو دیگ تا بپزد تا یک ونیم هنوز گوشت ها نپخته بود گوشت های گوسفندی وگاوی تاجیکستان مثل  گوشت های ایرانی دیرپز اما خوشمزه است چراغ خاموش کردم ساعت از یک ونیم گذشته بود پیاده از خانه تا اتفاق نویسندگان 20 دقیقه ای راه بود حرکت کردک وقتی رسیدم دیدم جلسه شروع شده نرفتم داخل اول رفتم پیش اقای یوسفی در دفترش کمی حرف زدیم وبعد رفتم داخل جلسه . جلسه توسط دونفر اداره میشده یک نفر از شعرای تاجیکستان ویک نفر از ایران . سفارت جمهوری اسلامی وبخش فرهنگی ان هر از گاهی تعدادی از شاعران ایرانی که بیشتر به محافل حکومتی نزدیک هستند برای ارتباط فرهنگی به تاجیکستان می ایند واینبار نیز چند شاعر از ایران امده بودند وتنی چند نیز از اعضای سفارت بودند خانم یوسفی از اعضای انجمن شعر ایران که قبلا ایشان را در سفر به دبی به همراه اقای عبدالملکیان امده بودند نیز بود .

اینکه دو کشور تاجیکستان وایران ارتباط فرهنگی خوبی داشتند وطی این سالها این ارتباط باعث شده بود که شاعران نویسندگان دو کشور با هم بیشتر اشنا شوند وکتابهایی از دوطرف ترجمه ومنتشر شود بسیار نیکو وارشمند دیدم اما اینکه فقط شاعرانی از محافل نزدیک به انجمن شعر ایران به اینجا دعوت میشوند و خبری از شاعران ازاد ومستقل نبود چندان برایم خوشایند ننمود چون ما در کشورمان شاعران  ونویسندگان بزرگی داریم که وزن وتوان انها بیشتر از کسانی بود که در این جلسه بودند . از یک شاعر تاجیک پرسیدم شما اقای سید علی صالحی را می شناسید گفت نه گفتم ایشان از اعضای کانون نویسندگان ایران است  پرسیدند کانون نویسندگان کدام کانون است . دیدم اطلاعات ایشان همان چیزی است که دیگرانی از ایران فقط به او داده اند ادامه حرف را گذاشتم برای وقت دیگری .

عادت چندان مناسبی که ما ایرانی ها گاها نداریم ومعمولا توی سخنرانی ها وجلسه گردانی ها مشاهده میشود متکلم وحده بودن ماست وقتی تریبون دستمون افتاد کاری نداریم دیگرانی هم هستند . اینهم بگذریم  انجا که بودم  چند شعر ازشاعران ایرانی وشاعران تاجیک شنیدم وتا شعر خوانی استاد رستم وهاب صبر کردم و بیرون امدم .استاد رستم وهاب مدیر مجله پراعتبار شرق ونویسنده ومحقق و شاعر خوب وتوانیی هستند که به خط فارسی نیز مسلط هستند وکتاب بوی جوی مولیان ایشان بفارسی نیز منتشر شده است وهاب شاعری پربار و کم ادعا ومتین وبا شخصیت است .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 192 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 3:43

کدامیک از رفتارهای متعارض نماد فرهنگ ماست؟ | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

کدامیک از رفتارهای متعارض نماد فرهنگ ماست؟

 

ابراهیم احمدی : ۱-اگر قبلا از مردم اوز به عنوان مردمانی با فرهنگ (فارغ از نیت گویندگان) نام برده می شد با تاکیدی که ۲نفر از تحصیلکردگان لار و گراش(۱) در ایام نوروز، مبنی بر پیشرو بودن اوز درمیان مردم منظقه در زمینه ی راه اندازی تشکل های اجتماعی و فرهنگی داشتند،  می توان تراز رفتارهای فرهنگی اجتماعی مردم اوز را به مراتب  بالاتر از قبل نیز دید.  پس از تشکیل هیئت امناهای مختلف در ادوار گذشته به منظور کمک به پیشرفت در عرصه های: بهداشتی، درمانی، آموزشی ، ورزشی و…،، ۱۶سال سابقه انتشار عصر اوز ، تشکیل انجمن های: خیریه،  نسل پویا، پویندگان بیدار، نواندیشان ،ادبی،  خوشنویسی، عکاسی،موسیقی، تئاتر و فیلم، تاگاره، موزه مردم شناسی، انتشار پایگاه های اطلاع رسانی  و…..همه موید سخنان این بزرگان مبنی بر همت مردم در تشکیل نهاد های مردمی در اوز است.  

۲-اگر تشکل های فوق خواص گرا بودند، با آغاز فعالیت شورای چهارم شهر اوز و تاکید بر تشکیل: کمیسیون های شورا، شورای محلات و یاوران شورا، این تشکل ها به دل جامعه نیز  نفوذ پیدا کرد و عوام گراشد. این تشکل های مردمی  علاوه بر فراهم ساختن زمینه ی ارتباط جمع کثیری از مردم  با شورا، منشا خدماتی در مناسبت های ملی ، مذهبی و مراسم مرتبط با شهر و منطقه شدند و خدمات قابل تقدیر آنان در همایش  روز اوز و ایام پایان تعطیلات نوروز(۱۲ و ۱۳ فروردین) بر همگان آشکار شد. گروه دوستداران بهداشت محیط اوز نیز یکی از تشکل های مردمی است که از دل این تشکل ها به وجود آمده و بارها دیده وشنیده ایم که جمعی از آنان در مکان های مختلف در راستای پاکسازی محیط زیست اقدام کرده اند.

 

۳- آن چه دیده یا شنیده ایم آن است که پس از پاکسازی، برخی از مکان ها مدتی دیگر به جای اول خود برگشته و محل پاکسازی شده از زباله پرشده است.  شنیدیم و در فضاهای مجازی دیدیم که یاوران شورا و شورای محلات در اقدامی قابل تقدیر روز ۲۲ فروردین در اطراف پیر برزگو نسبت به جمع آوری زباله ها و پاکسازی محیط آن منطقه  اقدام کردند و ۳ تن زباله ریخته شده را  جمع آوری و در سایت زباله شهر مدفون کردند.

 

 

۴- اگربرخی رفتارهای قابل تقدیر ، تشکل های اجتماعی و فرهنگی ، دغدغه محیط زیست، کمک به همنوع و….معیاری برای ارزیابی مردم و رفتارهای آنان است، ریختن زباله در تفریحگاه ها ، معابر و مکان های داخل و بیرون شهر نیز ازدید هر بیننده و ناظری دور نمی ماند و قضاوت خود را برجا خواهد گذاشت. بی تردید اگر درفاصله یک هفته ۱۳ تا ۲۲ فروردین فردی ( به ویژه فرد غیر بومی) سری به پیربرزگو زده باشد قضاوت دیگری از مردم و فرهنگ آنان دارد که با قضاوت های قبلی در تعارض خواهد بود.

 

۵-باقی ماندن زباله و پس مانده های غذایی و مواد غیر قابل تجزیه در فضای آزاد علاوه بر سرایت بیماری ها ، نا زیبا کردن محیط زیست  و طبیعت، خدمات قابل تقدیر و شاید منحصر به فرد یاوران شورا و گروه دوستداران بهداشت محیط را زیر سوال می برد زیرا در عمل درتعارض با فعالیت ور فتار این گروه است و این مسئولیت همگانی است که نباید از آن غافل ماند.

 

به نظر می رسد یاوران شورا، شورای محلات، دوستداران بهداشت محیط زیست و سایر تشکل هایی که دراین زمینه فعالیت می کنند نیز  برای ماندگار کردن تلاش های خود باید  تغییر رویکرد را دستور کار قراردهند.  تاکید بر: فرهنگ سازی، گوشزد کردن رفتارهای متعارض به یکدیگر، اطلاع رسانی در مدارس، محلات، مساجد، ورسانه های مکتوب و مجازی و…  می توان در سال جاری  در دستور کار قرار داد، زیرا قرار نیست برای همیشه عده ای زباله و آشغال  بریزند و عده ای به پاک سازی آن اقدام کنند.

(۱): دکتر محمد رضا مریدی در لار و محمد خواجه پور درگراش

 

 

 

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 204 تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395 ساعت: 0:29

 

ایا ما اوزیها بافرهنگ هستیم ؛ بی فرهنگ هستیم یا بدفرهنگ هستیم ؟

اقای ابراهیم احمدی مطلب خوب ومهمی در سایت اوز امروز نوشته اند تا نمای کوتاهی از رفتار ما با طبعت در ایام نوروز به ما یاداوری کنند مطلبی که جا داشت به عرصه های دیگری نیز کشیده میشد . برای همین لازم دانستم مطلبی در باب فرهنگ ما اوزیها بنویسم تا با خوانش شما بیننده گرامی به این بحث دامنه بیشتری دهیم .

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم بهتر است بدانیم فرهنگ چیست .فرهنگ مجموعه مشترکی از اندیشه ودستاوردهای بشری در حوزه های مختلف ومناطق مختلف  است که در اداب وسنن وزبان ورفتار ما تجلی پیدا میکند . البته تعریف های زیادی در باره فرهنگ وجود دارد که به گمان من این تعریف ارائه شده میتواند نمایی از تعریف های تاکنون ارائه شده باشد . انسان یکسری رفتار غریزی دارد که طی میلیونها سال انرا همچنان دارد وتغئیرات چندانی پیدا نکرده مگر اینکه در اینده در ژنتیک این موجود تغئیرات قابل ملاحظه ای رخ بدهد . اما همین انسان بدلیل مغز بزرگ وتوانایش از بدو پیدایش تاکنون دست اورهای زیادی داشته که محصول اندیشه وخلاقیت او بوده است وبنا به اینکه این انسان کجا می زیسته وتحت چه شرایطی روزگار میگذرانده است رفتارهای متفاوت و مختلفی از خود بروز داده وبرای رفع نیاز اجتماعی وانسانی خویش در ارتباط با جوامع پیرامونی کارکردهای مثبت ومنفی از خود نشان داده است وهمه این اندوخته ها نه غریزی که بیشترین انها اکتسابی بوده است پس فرهنگ امری اکتسابی است نه غریزی .

ما هر انچه بمرور زمان در تاریخ اموخته ایم چه خوب بوده باشد واثر خوب داشته چه اموخته ما اثر بد به جا گذاشته باشد جز لاینفک تجربه ما وفرهنگ ماست . وفرقی نمیکند این اندوخته در میان قبایل افریقایی باشد یا در میان شهروندانی از اروپا وامریکا وملل توسعه یافته صنعتی .

بنابراین همه انسانها دارای فرهنگ هستند وبافرهنگ هستند وکلمه با فرهنگ در اینجا نه به معنی بهتر فرهنگ بلکه به معنی دارا بودن فرهنگ است . اوزیها همانند بسیاری از مردم منطقه  ایران وجهان با فرهنگ هستند ودر هیچ کجای جهان نیز انسان یا شهرواندان بی فرهنگ نداریم پس این اصطلاح غلط بی فرهنگ جایی بکار نبریم .چون چنین چیزی وجود ندارد .

اما کلمه بد فرهنگ میتواند به اثار وعواقبی از یک اندوخته اشاره کند  که در جایی به لحاظ تاریخی وسنن ان قابل قبول ودر بعضی جاها انرا مردود یا نفی یا نهی میکنند . چند مثال شاید بتواند کمی مارا به تعریف در این باب کمک  کند . بسیاری از ملل غذا را با دست میخورند واستفاده از قاشق وچنگال ندارند وبسیاری از ملل از قاشق وچنگال استفاده میکنند وکشورهای زیادی در اسیای جنوب شرقی از چوب مخصوص برای غذا خوردن استفاده میکنند . همه میدانیم که انسان اولیه که عمرش به دو میلیون سال میرسد تا حدود ده هزار سال پیش هر انچه به دست می اورد با دست میخورده است حتی تا 2500 سال پیش نیز اکثر ملل جهان غذا را با دست میخوردند اما بمرور زمان اروپائیان  استفاده از قاشق وچنگال برای غذا خوردن نزدشان مرسوم شد و بدنبال ان ملل دیگری در این راه انرا پسندیده دیدند ومانند اروپائیان غذا خوردند گرچه هنوز هم بیش از نیمی از مردم جهان غذا با قاشق وچنگال نمی خورند . با توجه به این امر خیلی ها فکر میکنند رفتار اروپائیان بهتر از چینی هایی است که با چوب غذا میخورند وانرا نشانه فرهنگ برتر میدانند به گمانم شرایط هر منطقه وسنن هر ملل وقوم و طایفه ای نمی شود یکسان سازی نمود بلکه باید انرا دید تحلیل کرد وگاه انرا درک نمود .

ما اوزیها تا چهل سال پیش در اکثر خانواده هایمان با دست غذا میخوردیم وهنوز هم هستند کسانی که اینکار میکنند ودر گردش وتفریح های بیرون از منزل نیز بدمان نمی اید دور یک سینی بزرگ بنشینیم وبا دست غذا بخوریم ایا این رفتار ما نشان بی فرهنگی ماست یا نشان با فرهنگی ما . من معتقدم که همه اینها نشان فرهنگ ماست اما اینکه کدام رفتار بهتر است باید رواج پیدا کند ودر جهت بهینه کردن زندگی فرهنگ سازی کرد .

مثال جالب دیگری برایتان بزنم ما ایرانیها بخصوص انهایی که چایی با قند میخورند میدانند که  اکثریت ایرانیها وقتی چای با قند میخورند اول انرا داخل چایی میزنند وبه دهان میگذارند وبعد با ان چایی میخورند . اینمونه چایی خوردن من در دیگر کشورهای دنیا ندیدم وقضیه انهم مربوط به دورانی است که قند وشکر در ایران تحریم شد وبعد که فتوا دادند حرام نیست گفتند مطهرش کنید وبعد بخورید واین شد عادت وفرهنگ ما در چایی خوردن .حالا اینرا نشانه با فرهنگی میدانید یا بی فرهنگی ؟ من انرا نشانه فرهنگ کنونی ایرانیان میدانم . جدا از اینکه مطلوب باشد یا نه .

بسیاری از ما ایرانیها عادت داریم از خودمان خانواده امان وقوم وطایفه امان وشهر وحتی کشورمان تعریف وتمجید کنیم . به نظرم خوب است که ادم حس خوبی نسبت به همه اینها داشته باشد اما غلو وسفسطه نباشد تعریف زیادی وبی جا نباشد بلکه داشته های خوب ونیکمان را بگوئیم وانرا ارج بگذاریم وبرای مفید تر شدنش کوشا باشیم وبه دیگران ونسل های اینده نیز بیاموزیم . اما گاه رفتاری داریم که خوب نیست واثار مخربی هم دارد . اقای احمدی در مطلبی که در باب روز گردش وتفریح اوزیها در ایام نوروز وسیزده بدر نوشتند اتفاق بر همین پدیده زشت تاکید دارند باید قبول کنیم که بعضی از رفتار ما اوزیها (که صرفا مختص خود اوزیها هم نیست ) خوب وشایسته نیست . انهمه اشغالی که در دل طبیعت اوز رها میشود وهمیشه تعداد انگشت شماری باید انها را جمع کنند شرم اور است این بد رفتاری هم جز فرهنگ ماست اینکه یک عده جوان در ایام نوروز یا شب های عروسی با ویراژ موتور سیکلت های خود خواب وارامش را از مردم سلب میکنند نیز بدرفتاری در فرهنگ ماست  اینکه از ماشینمان هر چه خوردیم به بیرون پرتاب میکنیم و یا با سرعت های بی جا جان خودمان ودیگران را به خطر می اندازیم بد رفتاری فرهنگ ماست .اینکه موتور سیکلت میرانیم وموبایل اخرین مدل سامسونگ دستمان است و حاضر نیستیم کلاه ایمنی برای سلامتی خودمان سرمان بگذاریم از بدرفتاری فرهنگ ماست و.... اره همه این خوب وبدها جز لاینفک فرهنگ ماست  بهتر است ومناسب است که تاکید بیشتر بر فرهنگ سازی بهیته در دوران کودکی شود مهمترین جا وبرای شروع خانواده ها پدر ومادر وبعد از ان مدارس ومعلمین هستند تا کاری نیک وپسندیده فقط موقتی نباشد بلکه در افراد جامعه نهادینه شود .

مطبوعات رسانه ها و گفتگوها وخواندن واموزش در همه مراحل سنی وزندگی  باید توامان وجود داشته باشد تا بالندگی و بهزیستی پیدا کنیم تا احترام نقش اساسی در روابط انسانی پیدا کند  تا طبیعت را نه موجودی جدا از خود بلکه از خود وپیکره خود بدانیم .

امیدوارم که کسانی که دستی در نوشتن دارند وحرفی از سر صدق وبهبود برای فرهنگ جامعه دارند بیشتر در مسائل اجتماعی دقت نظر داشته باشند وصراحتمان بیشتر از پیش شود .

فرهاد ابراهیم پور / فروردین ماه 1395

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395 ساعت: 0:29

سا ختمان پایگاه اورژانس ۱۱۵ اوز ساخته می شود | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

سا ختمان پایگاه اورژانس ۱۱۵ اوز ساخته می شود

 

با همکاری ۳ جانبه شوراي شهر وشهرداری، انجمن خیریه اوز به نیابت از عبدالقادر فقیهی (خیر پروژه) و دانشکده علوم پزشکی لارستان، ساختمان پایگاه  اورژانس ۱۱۵ اوز ساخته می شود.

در راستای سیاست شورا و شهرداری اوز مبنی بر اهمیت به استانداردهای شهر ایمن در اوز و اعلام آمادگی این شهرداری در واگذاری زمین برای ساختمان مرکز اورژانس ۱۱۵، جنب آتش نشانی، براساس تفاهمنامه ای که بین: انجمن خیریه اوز، مجمع خیرین سلامت و دانشکده علوم پزشکی لارستان منعقد شده، ساختمان این پایگاه درسال ۹۵ ساخته می شود. براساس این تفاهنامه انجمن خیریه اوز به نیابت از آقای عبدالقادر فقیهی خیر این پروژه و دانشکده علوم پزشکی لارستان مشترکا هزینه ساختمان را متقبل می شوند.

 

لازم به ذکر است پایگاه  اورژانس اوز نزدیک به ۱۰ سال که فعال می باشد اما به دلیل نداشتن ساختمان اختصاصی در نگهبانی مرکز بهداشتی درمانی شماره ۲ مستقر می باشد.

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 199 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 21:46

 

اوتيسم چيست ؟

بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا Autism) یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های رشدی اختلالات طیف اوتیسم بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از 3 سالگی) ظاهر می شود. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد.

 بنظر می رسدكه يك اختلال در سيستم عصبي كه باعث عدم عملكرد صحيح مغز مي شود در ايجاد اين بيماري مؤثر مي باشد. تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در حال رشد است. هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و بموقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

 اين اختلال در بيماران اُوتيستيك باعث مي شود كه مغز نتواند در زمينه رفتارهاي اجتماعي و مهارتهاي ارتباطي به درستي عمل كند . كودكان و بزرگسالان اُتيستيك در زمينه ارتباط كلامي و غير كلامي ‍، رفتارهاي اجتماعي ، فعاليتهاي سرگرم كننده و بازي داراي مشكل مي باشند .

 

علایم ابتلا به اوتیسم

علایم و نشانه های اوتیسم بیشتر اوقات قبل از سن 3 سالگی شروع به ظهور می کنند. در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه می‌شوند که کودکشان شروع به صحبت کردن نکرده و مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی کند. اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آنها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن می باشد. علایم اوتیسم شامل:

  • تاخیر در یاد گیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن. 

  • کودک ممکن است ناشنوا بنظر برسد حتی اگر آزمایش شنوایی سنجی را طی کرده و نتایج آزمایش شان نرمال باشد.

  • انواع رفتارها، علایق و بازی های تکراری. برای مثال تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی از اشیاء و ناراحت شدن در صرت تغییر برنامه روتین زندگی.

  • ناتوانی در گفتن اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش شدن و بقل شدن و یا کمک نخواستن.

  • ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران و یا عدم توانایی در حفظ مکالمات.

  • حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و در عین حال بی توجه به درد.

  • عادات غذایی عجیب، همچون خوردن تعداد کمی از انواع غذا و یا خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک.

  • رفتار خودزنی مثلا کوبیدن سر به زمین یا دیوار و یا با دست ها.

 کودکان مبتلا به اوتیسم در رفتار با دیگران مشکل داشته باشند. زمانیکه این کودکان بزرگتر می شوند بعضی از آنها ممکن است بیشتر علاقه ارتباط با دیگران داشته و کم تر دچار پریشانی شوند. بعضی دیگر تقریبا سبک زندگی نزدیک به سبک زندگی سالم و عادی دارند. با اینحال سایر این کودکان بازهم در مهارت های زبانی و اجتماعی دچار مشکل بوده و دوران نوجوانی و بلوغشان بیماری آنها را شدید تر کند.

 اغلب کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری علم و مهارت کند بوده و بعضی از آنها نشانه هایی از هوش پایین را نشان می دهند. سایر کودکان مبتلا به اوتیسم در یادگیری مشکلی نداشته اما در ارتباط اجتماعی، کلامی و زندگی طبیعی مشکل داشته باشند. تعدا کمی از کودکان مبتلا به اوتیسم بصورت بلقه توانایی های بالایی داشته و مهارت های مثال زدنی در بعضی از مهارت های خاص همچون هنر، موسیقی و یا ریاضی از خود نشان می دهند.

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند

همه کودکان از هر نژاد و یا ملیتی ممکن است دچار بیماری اوتیسم شوند، اما عواملی خاص که در ادامه می آیند می توانند خطر این بیماری را افزایش دهد، این عوامل شامل:

 جنسیت کودک - پسرها چهار تا پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.

 

 

یشگیری از اوتیسم

 هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلای کودک به اوتیسم یافت نشده است. با اینحال با درمان بموقع بیماری بهبود یافته و مهارت های اجتماعی و کلامی کودک ارتقا پیدا می کند. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است با مراجعه به مشاوران و متخصصان برای آشنایی با راههای مختلف بهبود کودک، به کودکتان کمک نمایید. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت بیماری اوتیسم پیشگیری می نماید.

 اُوتيسم در سراسر دنيا ديده ميشود و فقط در پسران بيشتر از دخترها مشاهده شده است. به عبارت ديگر نژاد ، مكان زندگي ، ميزان سواد ، وضعيت مالي ، نوع اعتقاد ، شيوه زندگي ، و ... هيچكدام تأثيري در شانس بروز اُوتيسم ندارند.

 والدين بايد توجه داشته باشند كه مهمتر از عنوان بيماري ، پرداختن به درمان آن است . بايد در نظر داشت كه اين كودكان با درمان مناسب و به موقع مي توانند مطالب را بياموزند ، رفتارهاي درست را از خود نشان داده و در آينده مانند افراد عادي زندگي كنند . اما بدست آوردن اين اهداف مستلزم درمان به موقع و درست ، تحمل مشكلات و سختي هاي مربوط به اين درمان است .

هر شخص اُوتيستيك مانند بقيه افراد جامعه داراي شخصيت مختص به خود است و مانند تمامي افراد خصوصيات خاصي را دارا مي باشد .بعضي از اين كودكان ممكن است كه از نظر گفتاري تأخير كمي داشته و بتوانند با كمي كمك، ارتباط كلامي مناسبي را با ديگران بر قرار كنند ولي همين كودكان ممكن است از نظر ارتباطات اجتماعي رفتار مناسبي را از خود نشان ندهند . گاهي اين كودكان براي شروع صحبت و تبادل كلامي ممكن است مشكل داشته باشند . افراد اوتيستيك معمولا در مكالمات ، يكطرفه رفتار مي كنند يعني فقط در رابطه با چيزي كه خود علاقه دارند صحبت مي كنند و از صحبتهاي طرف دوم چيزي نمي فهمند . در بعضي از اين كودكان خشونت و خود آزاري نيز مشاهده مي شود . 
در افراد اُوتيستيك ممكن است رفتارهاي زير نيز بروز كند :
1- اصرار بر يكنواختي و مقاومت در برابر تغييرات.
2-در بيان نياز هاي خود دچار مشكل هستندو به جاي استفاده از كلمات از اَداها و اشاره استفاده مي كنند .
3-تكرار كلمات ،خنده نابجا ، گريه بي مورد ، نشان دادن استرس و نگراني بي علت .
4-ترجيح مي دهند كه تنها باشند.
5-پرخاشگري
6-به سختي با ديگران رابطه برقرار مي كنند .
7-دوست ندارند كه كسي را بغل كنند و يا اينكه كسي آنها را بغل كند .
8-تماس چشمي ندارند و يا اينكه بسيار كم است .
9-با روشهاي معمول آموزشي نمي توانند چيزي بياموزند.
10-بازي هاي غير عادي انجام مي دهند.
11- اشياء در حال چرخش را دوست دارند و خود نيز سعي مي كنند اشياء را به حالت چرخش در بياورند .
12-دلبستگي غير عادي به بعضي از اشياء پيدا مي كنند .
13-از نظر احساس درد حساسيت بالاتر و يا پائين تري نسبت به افراد عادي دارند .
14-ظاهراً از چيزي نمي ترسند .
15-از نظر فعاليت هاي فيزيكي ، فعاليت زيادتر و يا كمتري نسبت به كودكان سالم دارند . 
16-حركات بدني آنها به صورت نرم و عادي نيست .
17-اگرچه آزمايشات شنوائي بر روي آنها سالم بودن شنوائي آنها را ثابت مي كند اما در برابر نام خود و دستورات كلامي خود را بي تفاوت نشان مي دهند .

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 172 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 21:46

در ایام نوروز عکس وفیلم های زیادی در فضای مجازی رد وبدل شد که تعداد انها خیلی زیاد است از بین انها چند عکس انتخاب کرده ایم که با هم می بینیم 

 چند عکس از روز سیزده بدر وغروب زیبا ی منطقه اوز ازاقای فاروق رکنی 

 

 

 از اقای رحیمی /  عکس هوایی از مناظر اطراف اوز سمت بن بست 

 

 

 

 

 

 طرفداران محیط زیست در اوز که همیشه حاضر به همکاری هستند / عکس از اقای رحیمی 

ضمن ارج نهاد ن به تلاش همه عزیزان جا دارد از اقای محمد فروغی که از بینان گذاران تلاش برای حفظ محیط زیست اوز بوده وهستند تشکر کنیم . 

 

 

 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 192 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 21:46

میزان بارش های اخیر در لارستان اعلام شد

زمان انتشار: 19 فروردين 1395 ساعت 16:32:17

علي ارغون معاون سازمان و مدير جهاد كشاورزي لارستان در باران هاي اخير جمعاً 27/2 ميليمتر بارش، در شهر لار اتفاق افتاده است. 

به گزارش صحبت وي همچنين افزود: بارش هاي اتفاق افتاده هفتمين بارش مؤثر سال زراعي جاري در شهرستان بوده و ميزان بارش نقاط ديگر شهرستان، در بخش جويم 36/2 ميليمتر، درز و سايبان 29/5 و بيرم 4/5 ميليمتر مي باشد.

لازم به ذكر است ميزان بارش سال زراعي جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 152/8 ميليمتر بيشتر بوده است.

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 152 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 3:22

بخش اوزدرصدر آمار تلفات جانی حوادث ترافیکی به نسبت جمعیت، در ایام نوروز | ستاره های اوز

ARCHIVES

| اوز امروز

 

بخش اوزدرصدر آمار تلفات جانی حوادث ترافیکی به نسبت جمعیت، در ایام نوروز

 

ابراهیم احمدی: اگر به بررسی کشته شدگان حوادث ترافیکی در ایام نوروز بپردازیم، آمارها از کشته شدن ۶۸۴ نفر در اثر حوادث رانندگی در کل کشور درایام نوروز خبر می دهند که از این تعداد ۳۵۱ نفر توسط اورژانس کشورخدمات دریافت کرده اند.

 سخنگوی اورژانس کشور گفت: متاسفانه ۳۵۱نفر از هموطنان در ایام نوروز به علت حوادث ترافیکی فوت کرده اند. وی افزود: در ایام نوروز ۱۱۷ هزارو ۹۴۸ ماموریت در سراسر کشور توسط اورژانس انجام شده است که ۲۵ هزار و ۶۳۶ مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.

بنا به گزارش  خبرجنوب آمار متوفیان حوادث ترافیکی در ایام نوروز در استان فارس نیز ۶۰ نفراعلام شده است

به گزارش میلاد لارستان، مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی لارستان گفت:  تصادفات در محورهای مواصلاتی لارستان در تعطیلات عید نوروز امسال ۱۱ کشته و ۸۱ مجروح بر جای گذاشت.

مسعود حاج رجبی امروز در گفت و گو با میلاد لارستان گفت: در تعطیلات عید نوروز امسال ۴۴۷ مورد مأموریت توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی لارستان انجام شد که از این تعداد ۱۹۳ مورد مأموریت شهری، ۲۵۴ مورد مأموریت بین شهری بوده است.

وی با بیان اینکه در حوادث تعطیلات نوروزی متأسفانه ۸۱ نفر مصدوم و ۱۱ تصادف منجر به فوت در صحنه داشته‌ایم، تصریح کرد: بیشترین تصادف‌های امسال در محور لار- جهرم بوده است.

 

حاج رجبی با بیان اینکه پرحادثه‌ترین روز نوروز امسال ۸ فروردین ماه بوده است، گفت: تلخ‌ترین روز تعطیلات امسال سقوط بالگرد امداد و شهادت دو تن از همکاران فوریت‌های پزشکی مرحومان حسن قائدی و حمیدرضاجوادی بود.

از ۱۱ کشته ناشی از تصادفات در لارستان  متاسفانه ۸ نفر مربوط به تصادف جاده کهنه بوده است. ضمنا یک نفر نیز در برخورد خودرو با تیر برق درروستای بیدشهر فوت گردیده است که در آمار مرکز فوریت های پزشکی لارستان محاسبه نشده است و بدین ترتیب تعداد کشته شدگان حوتدث رانندگی بخش اوز درایام نوروز به ۹ نفر می رسد.

اگر نگاه مختصری به نسبت جمعیت و آمار کشته شدگان حوادث ترافیکی درکشور، استان، شهرستان و بخش اوز داشته باشیم، متاسفانه بخش اوز با ۹ جان باخته حوادث ترافیکی و جمعیت ۴۶هزار نفری بالاترین آمار متوفیان به نسبت جمعیت( با ۰۲/ درصد) را به خود اختصاص داده است. شهرستان لارستان با ۲۲۶ هزار نفر جمعیت و ۱۲ کشته ترافیکی ۰۰۵/ درصد، استان فارس با ۴ میلیون و۶۰۰ هزار نفر جمعیت و ۶۰ کشته حدود ۰۰۱/ درصد و  کل کشور با ۷۵ میلیون نفر جمعیت و ۶۴۸ کشته ترافیکی ۰۰۰۸/ درصد را به خود اختصاص داده است.

گرچه ۸ نفر از متوفیان حوادث ترافیکی نوروز مربوط به شهدای روستای کهنه و شهرک توحید بوده که آتش سوزی خودرو پس از تصادف در آن نقش داشته وشاید قابل تعمیم نباشد اما این آمار بالای متوفیان، جای تامل و مراقبت بیشتر درحین رانندگی را دارد.

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 220 تاريخ : يکشنبه 22 فروردين 1395 ساعت: 3:22

 همزمان با روز جهانی بهداشت و سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری دیابت و پیشگیری از آن به عنوان شعار این روز انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، دیابت، یک بیماری غیرقابل واگیر است که به طور مستقیم روی زندگی میلیون‌ها انسان در جهان که اغلب ساکن کشورهایی با درآمد پایین و توسط هستند تاثیر می‌گذارد.

دیابت بیماری متابولیک و مزمنی به حساب می‌آید که یکی مشخصه‌هایی آن افزایش سطح قند خون است و با مرور زمان آسیب‌های جدی به قلب، رگ‌های خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و عصب‌ها وارد می‌کند.

همه‌گیری بیماری دیابت در چند دهه گذشته افزایش قابل توجهی پیدا کرده که می‌توان با اقدامات درمانی مناسب و پیشگیرانه این روند را معکوس کرد.

بیماری دیابت که در دو شکل نوع یک و دو وجود دارد تنها یک معضل در حوزه سلامت به حساب نمی‌آید، این بیماری و مشکلات ناشی از آن بار اقتصادی به مبتلایان و خانواده‌های آنان تحمیل می‌کند و همچنین هزینه‌های درمانی ناشی از آن به نظام سلامت آسیب می‌زند.

به گفته کارشناسان، انجام اقداماتی برای پیشگیری، شناسایی و درمان دیابت حائز اهمیت است. طبق برنامه توسعه پایدار 2030، دولت‌ها اهدافی را در نظر گرفته‌اند که براساس آن میزان مرگ و میر زودهنگام ناشی از بیماری‌های غیرقابل واگیر از جمله دیابت حدود یک‌سوم کاهش یابد.

دیابت موضوعی است که به مردم سراسر جهان و دیگر بخش‌های جامعه مرتبط است. همچنین در حالی که هر کشور و جامعه‌ای در روند مقابله با این بیماری در مراحل مختلف قرار دارد فعالیت‌های بسیاری وجود دارد که با افزایش آگاهی‌ها و در نظر گرفتن اقدامات مقابله‌ای با دیابت هدف جهانی پیشگیری از این بیماری محقق شود.

طبق بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حدود 350 میلیون انسان در سراسر جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند که احتمال دارد تعداد مبتلایان طی 20 سال آینده بیش از دو برابر افزایش یابد.

در سال 2012، بیماری دیابت علت یک میلیون و 500 هزار مرگ انسان بوده است که بیش از 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمدهایی و متوسط رخ داده است. همچنین دیابت نوع دو حدود 90 درصد تمامی موارد دیابت را در جهان دربرمی‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت، گزارش‌ها حاکی از آن است تعداد مبتلایان به دیابت نوع دو در کودکان سراسر جهان افزایش یافته است. 

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 131 تاريخ : پنجشنبه 19 فروردين 1395 ساعت: 13:31

به گزارش ایرنا، پلیس اندونزی یک ایرانی و یک اندونزیایی را به اتهام قاچاق 54 کیلوگرم متامفتامین مایع دستگیر کرد.

این متامفتامین های مایع در بطری های چسب جاسازی شده بود و یک مقام رسمی اندونزی روز پنجشنبه گفت که این دو نفر در یک خروجی خدمات پیک در 'راوامانگون' در شرق جاکارتا پس از کشف و ضبط 12 جعبه شامل 72 بطری چسب حاوی متامفتامین مایع بازداشت شدند.

به نوشته تارنمای 'جاکارتا گلوب'، 'اکو دانییانتو' مدیر مبارزه با مواد مخدر پلیس جاکارتا، گفت که تحقیقات نشان می دهد مواد مخدر از ایران به اندونزی حمل شده است.

وی گفت که این متهمان هنگام تحویل گرفتن این بسته ها از یک شرکت پست بین المللی (آرامکس) در شرق جاکارتا دستگیر شدند.

تارنمای 'جاکارتا گلوب' نوشت: این مواد مخدر با استفاده از پیک آرامکس در فرودگاه امام خمینی (ره) در تهران به فرودگاه بین المللی 'سوئکارنو-هتا' شهر جاکارتا منتقل شده است.

اطلاعات نشان می دهد باندهای مواد مخدر در مالزی از سال 2012 تاکنون بیش از 800 کیلوگرم متامفتامین از مالزی به اندونزی قاچاق و منتقل کرده اند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر اندونزی همچنین اعلام کرد آپارتمان این دو قاچاقچی را در شمال جاکارتا مورد بررسی قرار داده، اما هیچ چیز یافت نشده است.
براساس قانون اندونزی حکم اتباع خارجی که بیش از پنج گرم مواد مخدر به اندونزی حمل کنند، اعدام یا حبس ابد است.

در حال حاضر بیش از 120 نفر در اندونزی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

اندونزی پس از روی کار آمدن 'جوکو ویدودو' رییس جمهوری این کشور از مهر ماه سال 1393 تاکنون یک گروه 6 نفره و یک گروه 8 نفره از قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام کرده است.
اندونزی با دفاع از این اعدام ها، این اقدام را جنگ علیه مواد مخدر می داند و معتقد است که انجام آن برای توقف تهدید حیات ملت اندونزی ضروری است.

آمار مصرف کنندگان مواد مخدر در اندونزی حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر گزارش شده است، به طوری که روزانه حدود 50 نفر به دلیل مصرف موادمخدر جان خود را از دست می دهند.

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 19 فروردين 1395 ساعت: 13:31

پایان مسابقات شطرنج کشوری در لارستان+ اسامی نفرات برتر

زمان انتشار: 18 فروردين 1395 ساعت 16:45:24

یک دوره مسابقه شطرنج اوپن سریع (ریتد)کشوری به میزبانی لارستان برگزار شد.

به گزارش صحبت در این رقابت ها 44 شطرنج باز از جمله استاد بزرگ حسن عباسی فر از سراسر کشور حضور داشتند. در پایان این مسابقات مقام آوران در این مسابقات بدین شرح مشخص گردید:

غلام علیزاده با 6 امتیاز مقام اول شیراز ، استاد بزرگ حسن عباسی فر 5/5 امتیاز دوم ، محمد جواد نادری 5/5 امتیاز سوم ، حمیدرضا اسماعیلی 5/5 چهارم ، سید محمد کشفی 5/5 پنجم.

بهترین بازیکن زیر 14 سال احسان ناطقی و بهترین شطرنج باز زیر 16 سال نیز دانیال پرند وار هر دو از لار شدند. بهترین بازیکن پیشکسوت غلام جهاندیده از اوز و بهترین شطرنج باز در بین بانوان خانم ریحانه حاجات نیا از شیراز مشخص گردید.

ستاره های اوز...
ما را در سایت ستاره های اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : جمشید رضایی ewazstar بازدید : 128 تاريخ : پنجشنبه 19 فروردين 1395 ساعت: 13:31